Miejsce
Termin
11 luty – 8 marzec 2026
Wyjazd klubowy
Cena
Osoba 16 500 EURO
+ przelot ok. 6500 PLN
O wycieczce
Antarktyda to ląd położony najdalej na południe naszej planety, w którego głębi znajduje się biegun południowy. Antarktyda jest najmniej zbadanym spośród kontynentów, ponieważ aż 98 procent jej powierzchni zajmuje pokrywa śnieżno-lodowa o grubości dochodzącej do 5 kilometrów, która tworzy zwarty lądolód. Najmroźniejszy, najsuchszy i najbardziej wietrzny kontynent na świecie, zawiera aż 90 procent globalnych zasobów słodkiej wody. Antarktyda to dom m.in. dla pingwinów. Ludzie mieszkają na niej tylko w bazach polarnych, które rozsiane są od wybrzeży aż po sam biegun południowy.
Zapraszamy na wyprawę życia… Startujemy z Ushuaia, płyniemy przez cieśninę Drakea na półwysep Antarktyczny. W zależności od pogody i sytuacji lodowej wybieramy miejsca, które są ciekawe i bezpieczne do prowadzenia nurkowań lub innej aktywności jak lądowanie zodiakiem na wyspach, krótkie wycieczki lądowe, pływanie zodiakiem np. w bezpiecznej odległości od gór lodowych, snorkeling, itp. W czasie rejsu jesteśmy załogą. Wszyscy uczestniczymy w wachtach, sterujemy, pracujemy przy zmianie żagli, gotujemy, sprzątamy.
Życie w wodach okalających Antarktydę jest bardzo bogate pomimo panujących tam niskich temperatur. W zasobnych w tlen i mineralne substancje odżywcze wodach Południowego Oceanu Lodowatego ma miejsce niebywały rozkwit planktonu roślinnego, w którym dominują okrzemki. Planktonowe i żyjące w lodzie morskim okrzemki są pokarmem dla planktonicznych skorupiaków, głównie tzw. kryla będącego podstawą łańcucha pokarmowego w Antarktyce. W wodach antarktycznych żyje ok. 100 gat. ryb. Szczególnie interesująca jest rodzina ryb białokrwistych, których krew pozbawiona jest hemoglobiny i erytrocytów. Wyeliminowanie z osocza krwi erytrocytów zmniejsza prawdopodobieństwo powstawania w nim lodu. W chłodnych wodach antarktycznych lato spędzają walenie – ssaki ściśle związane ze środowiskiem morskim. W Antarktyce występuje 6 gatunków z podrodzaju fiszbinowców (płetwal błękitny, finwal, sejwal, minke, humbak i wieloryb gładkoskóry) i 5 gatunków z podrodzaju zębowców (najczęstsze z nich to kaszalot i butelkonos), które żywią się rybami i głowonogami, a także fokami i pingwinami (drapieżna orka). Szczególne zagęszczenie wielorybów w tym rejonie spowodowała ogromna biomasa kryla występująca w wodach Południowego Oceanu. Duże bogactwo ilościowe i jakościowe cechuje faunę denną Antarktyki. Są to głównie przedstawiciele gąbek, wieloszczetów, ślimaków, małż, kikutnic, obunogów, różnonogów, mszywiołów, rozgwiazd, jeżowców, wężowideł, strzykw itp.
Wielkie zgrupowania ptaków morskich i fok spotkać można na lądzie jedynie latem w okresach rozrodu i linienia.
wymagania
Badania lekarskie oraz zaliczenie próbnego rejsu (Bałtyk – weekend).
Nasze wyprawy nie mają nic wspólnego z leniwymi wakacjami, z sączeniem drinków serwowanych przez hostessy na pokładzie jachtu zakotwiczonego przy wysepkach porośniętych palmami. Żeglujemy z dala od utartych szlaków. Jeśli pragniesz przeżyć niezwykłą przygodę – zapraszamy na pokład ?. Płynąc z nami, jesteś członkiem załogi. Będziesz pełnił wachty, gotował, sprzątał, sterował, zmieniał żagle. Będziesz mógł zobaczyć niezwykłe, naprawdę rzadko odwiedzane miejsca i poczuć się odkrywcą żeglując po białych plamach na mapie.
Podczas wyprawy wszyscy musimy tworzyć zgrany zespół. Nie oczekujemy wielkiego doświadczenia żeglarskiego, ale otwartości, uśmiechu i dobrego humoru.
ŁÓDŹ
Jacht SELMA – stalowy kecz, zaprojektowany przez znanego francuskiego konstruktora Georga Azueppe-Brennera, został zbudowany w stoczni CM Merret w Bretanii. Linie teoretyczne oparto na liniach znanego w tamtym czasie z prędkości i dzielności morskiej jachtu regatowego Kriter.
Selma posiada dwa niezależne stanowiska sterowania. Jedno umieszczone w kokpicie, drugie w wygodnej sterówce. Komora przeciw zderzeniowa w dziobie, odcinane drzwiami wodoszczelnymi forpik i maszynownia, oddzielony grodzią wodoszczelną achterpik, miękkie wejście w wodę stewy dziobowej dają bezpieczny jacht do żeglugi na daleką północ lub południe. Długie, rozwijane cumy pozwalają na cumowanie w nietypowych miejscach. Sonar pomaga w nawigacji na płytkich i słabo zmapowanych akwenach.
– długość kadłuba: 20,28 m
– szerokość: 4,95 m
– wysokość boczna: 3,96 m
– zanurzenie: 2,67 m
– materiał kadłuba: stal
– rok budowy: 1981
– ilość miejsc: 12
– typ ożaglowania: kecz
– ożaglowanie: żagle przednie na rolerach, grot, bezan, genaker, żagle sztormowe
– pow. całkowita: 162 m2
– pow. podstawowego kompletu: 210 m2
– pokład: winda kotwiczna Lofrans; kabestan centralny Barlow; napędzany przez coffee-grinder); kabestany w kokpicie (8 sztuk) Harken, Holmatro; kabestany pokładowe Barlow, Lewmar, Holmatro; ster strumieniowy
– silnik: Perkins 6.354M
– moc: 122 KM (89,5 kW)
– dwa alternatory 24V: 120A i 40A
– agregat prądotwórczy: 3,5 kVA
– elektrownia wiatrowa D400 Eclectic Energy
Wyposażenie:
Nawigacja: log, sonda, zintegrowana stacja pogodowa Airmar PB200, dwa radary: Furuno 1720 i Simrad North Star B24/RA30, sonar Wreck Finder firmy Echopilot, Navtex, GPS Garmin (oraz zapasowy przenośny), Skyeye – odbiornik pogodowych zdjęć satelitarnych NOAA, oprócz map elektronicznych jest komplet map papierowych brytyjskich, argentyjskich, chilijskich
Łączność: radiostacja pośredniofalowa MF/HF – ICOM 802 z AT 140, VHF DSC stacjonarna ICOM IC-M505EURO, 3 przenośne radiotelefony VHF 3 (w tym jeden z GPS i DSC), dwa telefony satelitarne Iridium nr +881621440894, +881621440895
Ratunkowe: tratwa Solas 12 os., boja EPIRB – GME 406 Manual, transponder radarowy SART – Sevenstar S.701, kamizelki pneumatyczne z pasami bezpieczeństwa, kamizelki Solas, kombinezony ratunkowe
Zbiorniki: paliwo 2000 l, woda słodka 2000 l
Do lądowania: dwa pontony ze sztywną podłogą Lodestar 350 i 370, z przyczepnymi silnikami Yamaha 8 hp
SELMA to solidny jacht, przeznaczony do żeglugi w trudnych warunkach. Mieszczą się na niej cztery dwuosobowe kabiny dla gości, kabina rufowa dla stałej załogi, obszerny kambuz, mesa i dwie toalety. Niezależna kabina nawigacyjna (sterówka) znajduje się nad komorą silnika. Zapewnia komfort nawigowania i sterowania z osłoniętego przed wiatrem i chłodem miejsc.
SELMA wyposażona jest w sprężarkę (na naszym rejsie będą dwie) do napełniania butli nurkowych. Butle, ołów, automat, jacket, suchy skafander uzupełniają nurkowe wyposażenie jachtu. Konstrukcja oraz wyposażenie sprawiają, że SELMA to dzielny jacht wyprawowy, przeznaczony do żeglugi w trudnych warunkach.
CENA ZAWIERA
- zakwaterowanie na jachcie Selma,
- wyżywienia na jachcie,
- pakiet nurkowy oraz butle,ołów,
- opiekę polskiego pilota i instruktora nurkowego,
- ubezpieczenie ubezpieczenie turystyczne podstawowe KL, NNW, bagaż,
- ubezpieczenie organizatora turystyki,
- paliwo,
- niezbędne pozwolenia i opłaty portowe.
CENA NIE ZAWIERA
- bilet lotniczy,
- ubezpieczenie nurkowe,
- obowiązkowego Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego,
- ubezpieczenia kosztów rezygnacji i chorób przewlekłych.